full screen background image

Aktualności - Rocznik 2004

Dzień dziecka - życzenia

WSZYSTKIEGO NAJLEPSZEGO

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ZEBRANIE ORGANIZACYJNE

  

 

 

W najbliższy poniedziałek
01 czerwca 2020 o godz 19.45
na orliku przy ul.Szanajcy 5
odbędzie się zebranie organizacyjne
( treningi , obóz , składki itp )
zawodników , rodziców i opiekunów.
OBECNOŚĆ WSZYSTKICH OBOWIAZKOWA

DZIEŃ MATKI - ŻYCZENIA

WSZYSTKIEGO  NAJLEPSZEGO 

Od 18 maja po 14 zawodników na boisku.

Od przyszłego poniedziałku zmieniają się również zasady dotyczące sportu na otwartej infrastrukturze, czyli m.in. na boiskach, orlikach oraz stadionach.

Od 18 maja będzie mogło na nich ćwiczyć 14 osób oraz dwóch trenerów.

Zmiany dotyczą również sportowców ćwiczących na halach i salach sportowych. Od przyszłego tygodnia na salach o wielkości do 300 m kw. będzie mogło przebywać naraz 12 osób oraz trener. Na salach do 800 m kw. - 16 osób oraz dwóch trenerów.

Sale do 1 tys. m kw. będą mogły przyjąć jednocześnie 24 osoby oraz dwóch trenerów, a powyżej 1 tys. m kw. - 32 osoby oraz trzech trenerów.

KONIEC SEZONU 2019/2020

KOMUNIKAT PREZESÓW WOJEWÓDZKICH ZWIĄZKÓW PIŁKI NOŻNEJ

W dniu 7 maja 2020 roku odbyło się zebranie Prezesów Wojewódzkich Związków Piłki Nożnej, poświęcone w szczególności przeanalizowaniu możliwości wznowienia i dokończenia zawieszonych rozgrywek seniorskich IV ligi i niższych klas rozgrywkowych oraz rozgrywek młodzieżowych prowadzonych przez WZPN-y, które zostały zawieszone z uwagi na wprowadzony na terytorium Polski stan epidemii. I. Prezesi Wojewódzkich Związków Piłki Nożnej, mając na względzie zachowanie zasad sportowej rywalizacji i współzawodnictwa sportowego pozostawali, od momentu zawieszenia rozgrywek, w oczekiwaniu na możliwość wznowienia i zakończenia rywalizacji sportowej w sezonie 2019/2020. II. Oczekiwana przez Wojewódzkie Związki Piłki Nożnej możliwość kontynuowania rywalizacji sportowej w piłce nożnej w prowadzonych przez te podmioty rozgrywkach piłkarskich musiała jednak pozostawać w zgodzie z obowiązującymi regulacjami prawa państwowego w tym zakresie. Z tego powodu w trakcie obrad przenalizowano formalnoprawną możliwość prowadzenia rywalizacji sportowej na szczeblach WZPN-ów. Stwierdzono, iż organy prowadzące rozgrywki są zobowiązane do bezwzględnego stosowania i respektowania postanowień polskiego prawa, w tym w szczególności Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 maja 2020 roku w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii. Ww. akt prawny wprowadza obowiązujące do odwołania: zakaz zgromadzeń oraz imprez, spotkań i zebrań niezależnie od ich rodzaju, a także czasowe ograniczenie prowadzenia działalności związanej z poprawą kondycji fizycznej oraz związanej ze sportem, rozgrywkowej i rekreacyjnej. Wprowadzone od 4 maja br. zniesienie niektórych ograniczeń dotyczące m.in.: a. stworzenia możliwości uprawiania sportu piłki nożnej na stadionach sportowych i boiskach z zachowaniem zasady, że na tych obiektach może przebywać w tym samym czasie nie więcej niż 6 osób i 1 trener korzystających z tych obiektów, z wyłączeniem ich obsługi, czy b. stworzenia możliwości organizacji współzawodnictwa sportowego przez ligę zawodową działającą w najwyższej klasie rozgrywkowej w sporcie piłka nożna bez udziału publiczności przez osoby korzystające ze stadionów i boisk; nie umożliwia jednak organizacji, przygotowania, ani też przeprowadzenia meczu piłkarskiego w innych, niż najwyższa, klasach rozgrywkowych w sporcie piłka nożna w Polsce. III. Stosownie do rządowych planów tzw. „odmrażania życia społecznego” zniesienie ww. ograniczeń, umożliwiające organizację meczu piłkarskiego w niższych klasach rozgrywkowych ma nastąpić dopiero w IV (ostatnim) etapie znoszenia ograniczeń związanych z koronawirusem, w nie określonym na chwilę obecną terminie. Powyższe czyni niemożliwym zarówno kontynuowanie obecnie rozgrywek piłkarskich prowadzonych przez Wojewódzkie ZPN, jak również zaplanowanie terminu wznowienia tej rywalizacji w niedalekiej przyszłości, dopuszczającego nawet możliwość jej zakończenia do początku lipca bieżącego roku. IV. Mając na uwadze przytoczone powyżej okoliczności faktyczne i prawne – Prezesi Wojewódzkich Związków Piłki Nożnej wypracowali wspólne stanowisko o zakończeniu rozgrywek IV ligi i klas niższych oraz rozgrywek młodzieżowych prowadzonych przez Związki pomimo nierozegrania wszystkich zaplanowanych meczów, jednocześnie ustalając, iż jako kolejność drużyn w końcowych tabelach rozgrywek sezonu 2019/2020 przyjmuje się kolejność drużyn w tabeli po ostatniej rozegranej kolejce rozgrywek. Drużyny zajmujące miejsca premiowane awansem uzyskają awans do wyższej klasy. Po sezonie 2019/20 nie będzie natomiast spadków do niższych klas rozgrywkowych. V. Zarządy Wojewódzkich Związków Piłki Nożnej, realizując postanowienie pkt IV powyżej, podejmą stosowne uchwały w tym zakresie. Kwestia rozgrywek III ligi mężczyzn, rozgrywek kobiecych oraz pozostałych rozgrywek prowadzonych przez PZPN, będzie przedmiotem obrad posiedzenia Zarządu PZPN, które zaplanowane jest na 12 maja 2020 roku.

JESZCZE MUSIMY TROCHĘ POCZEKAĆ

                     PREZYDENT  WARSZAWY ZDECYDOWAŁ ŻE JESZCZE MUSIMY TROCHĘ POCZEKAĆ

TRENINGI OD 04.05.2020

TRENINGI OD 04.05.2020 BĘDĄ ODBYWAĆ SIĘ

 

 

rocznik 2004

PONIEDZIAŁEK      18.30-20.00    orlik ul Szanajcy 5

ŚRODA                    

PIĄTEK                   18.30-20.00    orlik ul Szanajcy 5

 


Zasady obowiązujące podczas korzystania z obiektów.


- przed zajęciami mierzymy temperaturę w domu
powyżej 37 stopni nie przychodzimy na zajęcia
-dzieci poniżej 13 lat przychodzą na zajęcia pod opieką rodzica
-zachowujemy dystans
-obowiązek zasłaniania twarzy (na boisku zdejmujemy maseczki)
-ograniczona liczba osób 6 plus trener
-dzielenie na grupy bez możliwości zamiany na inną grupę
- zajęcia po 45 minut
-nie korzystamy z szatni po za WC
-obowiązek dezynfekcji rąk wchodzących i opuszczających obiekt(płyny będą dostępne na orliku)
-korzystamy z osobistego sprzętu(każdy ma swoją piłkę)
-rodzice nie wchodzą na boisko czekając przy wyjściu z zachowaniem 2 metrowego odstępu
-przydział do grup ustalą trenerzy
Proszę o stosowanie się do zaleceń
Trener - koordynator Grzegorz Szelia

 

Powrót do normalnych treningów ? - możliwe

Na konferencji prasowej zakomunikował Pan Premier Mateusz Morawiecki oraz Minister Sportu i Turystyki Pani Danuta Dmowska - Andrzejuk że od 4 maja 2020 nastąpi częściowe odmrażanie sportu powszechnego jak i zawodowego

 

 

Warunki korzystania z infrastruktury o charakterze otwartym w tym stadionów, orlików, boisk od 4 maja 2020r.:

➡️zachowanie dystansu społecznego - 2 metry,
➡️obowiązek zasłaniania twarzy (w momencie dotarcia na dany obiekt sportowy, natomiast przebywając już na boisku nie ma obowiązku zakrywania twarzy),
ograniczona liczba osób do 6 (na jednego trenera w danej przestrzeni boiska),
➡️weryfikacja uczestników (zgłoszenie do zarządcy osób wchodzących na obiekt),
➡️brak możliwości korzystania z szatni i węzła sanitarnego (poza WC),
➡️korzystanie z osobistego sprzętu treningowego lub dezynfekcja urządzeń po każdym użyciu i każdej grupie,
➡️obowiązkowa dezynfekcja rąk dla wchodzących i opuszczających obiekt,

Lekarz radzi - porada

Odporności nie zbudujemy w jeden dzień.

Jak dbać o układ immunologiczny

ten tekst przeczytasz w 9 minut

O odporności słyszał każdy, ale niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, czym ona tak naprawdę jest. Czy da się zbudować odporność w jeden dzień? Co ją osłabia, a co sprawia, że staje się silniejsza? Jak szybko podnieść odporność, a jakie działania przyniosą skutek w dalszej perspektywie? O tym rozmawialiśmy z doktorem n. med. Pawłem Rajewskim, profesorem WSG w Bydgoszczy.

Magda Ważna, Medonet: W kontekście koronawirusa SARS-CoV-2 wiele się mówi o odporności i jej nabywaniu. Czym w ogóle jest odporność?

Dr Paweł Rajewski: Odporność to układ wielu komórek, narządów, mechanizmów, które mają chronić nas przed chorobami, najczęściej infekcyjnymi - bakteryjnymi, wirusowymi, grzybiczymi, pasożytniczymi czy chorobami nowotworowymi lub po zachorowaniu spowodować, że choroba ma łagodniejszy przebieg i szybciej się ogranicza, a my szybciej zdrowiejemy. Dodatkowo dzięki tak zwanej pamięci immunologicznej czasami uodporniamy się na niektóre choroby infekcyjne.Mamy generalnie dwa rodzaje odporności. Pierwsza to odporność naturalna, która może być bierna, czyli polegająca na tym, że przeciwciała przechodzą do nas podczas ciąży, od matki. Kolejna to odporność czynna, wtedy gdy zachorujemy na daną chorobę, np. ospę czy różyczkę, i wtedy nabywamy odpowiednich przeciwciał, przez co drugi raz nie będziemy już na daną chorobę chorować.A odporność uzyskana dzięki szczepieniom? Do której grupy się zalicza?To odporność sztuczna - czynna, czyli odporność wytworzoną poprzez szczepienia – wprowadzenie antygenu na przykład pod postacią fragmentu bakterii lub wirusa tzw. odzjadliwionego (niepowodującego choroby), ale stymulującego nasz układ immunologiczny do wytwarzania przeciwciał. Stąd nazwa sztuczna czynna, bo zmusza nasz organizm do produkcji własnych przeciwciał, po wprowadzeniu z zewnątrz określonej szczepionki. Dlatego po zetknięciu się po raz kolejny z taką bakterią lub wirusem, natychmiast mamy wyrzut przeciwciał i nie chorujemy lub chorujemy znacznie łagodniej. Odporność sztuczna może być też bierna, kiedy nie zdążyliśmy się zaszczepić.W takiej sytuacji w konkretnych przypadkach można podać od razu gotowe immunoglobuliny – swoiste przeciwciała, które normalnie powinny zostać wytworzone przez organizm, co zajmuje trochę czasu. Zazwyczaj są to immunoglobuliny przeciw niektórym chorobom wirusowym lub rzadziej bakteryjnym, a jeśli nie mamy immunoglobulin przeciwko danej chorobie infekcyjnej, a jej przebieg jest ciężki, czasami podajemy immunoglobuliny ogólne, stymulując, modelując funkcje i odpowiedź układu odpornościowego.Co ze wzmacnianiem odporności? W jaki sposób możemy pomóc naszemu organizmowi w radzeniu sobie z infekcjami?Wiemy wszyscy, że mamy odporność wrodzoną oraz odporność nabytą. Na pewno możemy stymulować naszą odporność poprzez szczepienia ochronne. Nie wszyscy jednak zdają sobie sprawę, że układ odpornościowy możemy pobudzać również w sposób niefarmakologiczny, tylko przez nasze odpowiednie, codzienne zachowanie, takie jak zdrowy styl życia, na który składa się zbilansowana dieta i regularna aktywność fizyczna oraz adekwatny wypoczynek. Jeżeli będziemy pamiętać o tych zasadach, to gwarantuję, że będziemy mieli dobrze funkcjonujący układ odpornościowy, będziemy rzadziej podatni na infekcję wirusowe i będziemy mogli cieszy się zdrowiem przez długi czas.

Jakie zachowania wzmacniają naszą odporność?

Należy zaznaczyć, że odporności nie zbudujemy w jeden dzień – o nasz układ immunologiczny powinniśmy dbać 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, przez cały rok. Tylko w ten sposób zadbamy o jego pełny potencjał i prawidłowe funkcjonowanie.Przy budowaniu naszego układu odpornościowego najważniejszy jest zdrowy styl życia. Określenie to obejmuje między innymi odpowiednio zbilansowaną dietę, która powinna dostarczać określoną ilość pełnowartościowych białek, najlepiej roślinnych, węglowodanów – zwłaszcza złożonych, o niskim indeksie glikemicznym, pamiętając o odpowiedniej dawce błonnika, zdrowych tłuszczów, witamin, mikroelementów i fitoskładników. Trzeba unikać nadmiernych ilości alkoholu i papierosów, bo to osłabia nasz układ immunologiczny w znaczący sposób. Równie ważna jest systematyczna aktywność fizyczna, minimum 3 do 5 razy w tygodniu, a najlepiej codziennie po 30-45 minut wysiłku dynamicznego umiarkowanego, np. jazdy na rowerze, biegania, pływania, nordic walkingu lub szybkiego spaceru.Z drugiej strony niepolecany jest przy budowaniu odporności, a nawet może ją osłabić, wysiłek fizyczny submaksymalny, np. maraton, półmaraton lub triatlon. Po takiej aktywności nasz układ odpornościowy jest zazwyczaj osłabiony nawet przez okres tygodnia, co powoduje, że jesteśmy bardziej podatni na infekcje wirusowe czy tzw. przeziębienia. Bardzo dobrym sposobem na budowanie odporności jest też morsowanie lub krioterapia. Należy jednak pamiętać, że muszą być one systematyczne. W innym przypadku, jednorazowe, przypadkowe seanse mogą osłabić układ odpornościowy.Dużo się mówi też o odpoczynku w kontekście budowania odporności.Zdecydowanie warto zadbać o odpoczynek, relaks i odpowiednią ilość snu. Jeżeli nasz sen trwa krócej niż 6 godzin, to jesteśmy bardziej narażeni na ryzyko infekcji wirusowych.

Co więcej, jeśli warunki otoczenia w trakcie snu są nieodpowiednie, np. panuje zbyt wysoka temperatura powietrza w pokoju, to też nie sprzyja to pozytywnemu działaniu układu odpornościowego. Dlatego najlepiej spać w temperaturze pomieszczeń w okolicy 18 - 19 stopni Celsjusza.

Pamiętajmy, że stres, zwłaszcza ten długotrwały, czy napięcie nerwowe, również osłabiają nasz układ odpornościowy, dlatego tak ważna jest również odpowiednia higiena psychiczna.

Czy możemy zbadać naszą odporność? Skąd wiemy czy jest dobra albo zła?

Możemy zbadać nasz układ odpornościowy poprzez kontrolę niektórych parametrów, np. poziomu limfocytów B (odpowiedź humoralna) lub limfocytów T (odpowiedź komórkowa), monocytów, składowych układu dopełniacza, poziomu limfocytów CD3, CD4, CD8 i sprawdzić, czy mamy niedobory odporności. Są to jednak bardzo specjalistyczne metody stosowane zazwyczaj przez immunologów wtedy, kiedy jest podejrzenie, że możemy mieć niedobory odporności wrodzone lub nabyte. Wtedy badamy poszczególne linie komórkowe układu odpornościowego, immunoglobuliny, ich poziomy, proporcje itp., a w razie ich niedoborów możemy włączyć w niektórych przypadkach stałą lub okresową suplementacje immunoglobulin lub leczyć choroby, które są przyczyną nabytych niedoborów odporności, np. HIV/AIDS.Wspomniał pan, że odporność możemy pobudzić niefarmakologicznie. Czy jedzenie np. czosnku i cebuli rzeczywiście chroni nas przed chorobami?Zarówno cebula, jak i czosnek zawierają fitoskładniki, które wspomagają układ odpornościowy. Czosnek zawiera np. allicynę, cebula związki siarki działające bakteriobójczo i duże dawki witaminy C. Od wieków mówi się również, że zawierają naturalne antybiotyki, jednak nie należy z tą wiarą w magię czosnku czy cebuli przesadzać. Można je stosować, jednak nie będą one na pewno odpowiedzialne za zwalczenie jakiejkolwiek choroby infekcyjnej.

Przy budowaniu odporności kluczowe znaczenie ma zbilansowana dieta. Musimy jednak pamiętać, żeby nie redukować diametralnie kilokalorii w diecie, czyli energetyczności posiłków. Bardzo niskoenergetyczne diety (poniżej 800 kcal dziennie) lub głodówki osłabiają naszą odporność, przez co stajemy się bardziej podatni na wszelkie infekcje, szczególnie wirusowe. Związane jest to z tym, że nie dostarczamy do organizmu odpowiedniej ilości substancji odżywczych, głównie pełnowartościowego białka, mikroelementów, makroelementów i witamin, które są kluczowe do budowania komórek biorących udział w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego czy ich odnowy. Granulocyty na przykład to komórki, które żyją bardzo krótko (2-3 dni) i w przypadku głodówki, kiedy nie stosujemy odpowiedniej ilości białka w diecie, nie odnawiają się tak dobrze jak w zbilansowanej, pełnowartościowej diecie, co w rezultacie prowadzi do osłabienia organizmu i możliwości rozwoju chorób.Właśnie dlatego bardzo duże znaczenie ma zbilansowanie w naszej diecie pełnowartościowego białka. Każda komórka w naszym organizmie potrzebuje do swojej odbudowy odpowiedniej ilości białka. Dlatego codziennie, w trzech głównych posiłkach, powinna znajdować się jego odpowiednia ilość. Co więcej, jest ono lepiej przyswajane i dystrybuowane, jeśli systematycznie wykonujemy wysiłek fizyczny.

Jeśli chodzi o wybór białka, to możemy, a nawet powinniśmy stosować białko pochodzenia roślinnego, w związku z tym, że zmniejszenie spożycia mięsa, szczególnie czerwonego, wpływa dobrze na nasz układ odpornościowy.

Możemy spożywać białko pochodzenia sojowego, które jest komplementarne i dobrze tolerowane, białko pochodzenia roślinnego pozyskiwanego z grochu, komosy ryżowej lub siemienia lnianego. Są one również bardzo dobrze przyswajane i w odpowiednich proporcjach dostarczają wszystkich potrzebnych aminokwasów W budowaniu zdrowego układu immunologicznego bardzo ważne są również tłuszcze, szczególnie kwasy omega-3. Wpływają one pozytywnie nie tylko na wzrok, układ nerwowy, mózg, pracę serca czy poziom lipidów, ale również biorą udział w tworzeniu lepszej odporności.Co do węglowodanów, to trzeba zwracać uwagę na to, żeby zawierały odpowiednią ilość błonnika – powinniśmy przyjmować przynajmniej 25 gramów błonnika na dobę. Nasz mikrobion jelitowy, składający się z milionów bakterii zasiedlających jelito grube i cienkie, jest między innymi odpowiedzialny za dobre funkcjonowanie układu immunologicznego. Wymienione bakterie żywią się właśnie błonnikiem i jeżeli nie dostarczamy jego odpowiedniej ilości, to dochodzi do dysbiozy jelitowej. Wtedy to, w dużym skrócie i uproszczeniu, nasz nieodpowiednio odżywiony mikrobion jelitowy może prowadzić do osłabienia układu odpornościowego i wzrostu podatności na choroby.Jeżeli chodzi o witaminy, to powinniśmy przyjmować witaminy z grupy C oraz B. Bardzo ważna jest również witamina D, kojarząca się często z profilaktyką osteoporozy lub krzywicy, a która pełni także istotną rolę przy budowaniu dobrego funkcjonowania układu immunologicznego. Powinniśmy też zwrócić uwagę na mikroelementy, w tym cynk i selen, dzięki którym układ immunologiczny lepiej funkcjonuje.

Jeśli chodzi o odporność ogólną naszego organizmu, to o to, jak wspomniałem, powinniśmy dbać cały czas. Zależy ona od tego, jak się zachowujemy na co dzień, jakie mamy nawyki i styl życia, czy ćwiczymy, regularnie się wysypiamy lub nie mamy stresu. Czy stosujemy używki, czy jesteśmy otyli. Ciężko jest określić, jak długo powinno trwać budowanie takiej odporności zanim zobaczymy wymierne efekty, ale myślę, że trzeba to traktować trochę jak ćwiczenia fizyczne, czyli pierwsze znaczące symptomy powinny pojawić się po trzech miesiącach regularnych zmian.Jeśli chodzi o szybkie zbudowanie odporności, to na pewno możemy to zrobić poprzez szczepienia lub przez podawanie immunoglobulin lub preparatów stymulujących układ immunologiczny. Po podaniu szczepienia wiemy zazwyczaj, kiedy możemy się spodziewać wytworzenia przeciwciał, możemy też zbadać ich poziom, natomiast przy podaniu immunoglobulin zazwyczaj możemy jej oczekiwać natychmiast. Należy pamiętać, że jest to sposób farmakologiczny, odpowiedni tylko wtedy, gdy mamy styczność z konkretnym patogenem, na który szczepienia lub immunoglobulinę posiadamy… a na resztę, cóż, pozostaje dbać o dobrą formę naszego układu odpornościowego.

Dr n. med. Paweł Rajewski, prof. WSG, pracuje w Wojewódzkim Szpitalu Obserwacyjno-Zakaźnym w Bydgoszczy. Jest specjalistą chorób wewnętrznych, chorób zakaźnych, hepatologiem, pełni funkcję konsultanta wojewódzkiego w dziedzinie chorób zakaźnych,
 
                                      Członek Rady Naukowej Herbalife Nutrition.

Kontynuacja treningów domowych

Wiadomosc od Trenera:

Treningi, ktore byly wysylane ( sms-em )  wczesniej robimy

z czestotliwoscia  2-3 razy w tygodniu

do momentu powrotu do szkoly i treningów.


W razie pytan prosze kontaktować się z trenerem.